SEKAPUR SIRIH
Dalam dunia yang dilanda arus
globilasasi atau tanpa sempadan ini pendidikan menghafaz Al-Quran dan
pembelajaran kitab-kitab hadis bermatlamat untuk membina masyarakat yang faham
tentang Islam yang sebenar demi melahirkan masyarakat yang bertanggungjawab
atas agamanya (menganut aqidah Islam yang sebenar), bertolak ansur, berkasih
sayang dan berfikiran terbuka sekaligus memenuhi apa yang dituntut oleh Allah
S.W.T Al-Quran adalah
kitab suci yang terakhir diturunkan sebagai pembimbing manusia ke jalan yang
benar. Oleh kerana ia yang akhir, maka ia lebih lengkap dibandingkan
dengan kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya. Al-Quran juga merupakan
kitab yang mu`jiz. Bahasanya tinggi, sasteranya indah, maknanya dalam,
pengajarannya luas dan isi kandungannya meliputi segenap aspek kehidupan
manusia. Dan yang lebih hebat lagi, ia boleh dihafaz oleh manusia dan jin
yang mempunyai niat yang ikhlas untuk berbuat demikian. Tentu ada sesuatu
hikmah disebaliknya, justeru kita dianjurkan supaya menghafaznya.
Menghafaz Al-Quran bukan perkara baru.
Sejak ia diturunkan ia telah pun dihafaz. Nabi Muhammad s.a.w.
merupakan orang pertama menghafaz Al-Quran. Dengan demikian baginda
s.a.w. digelarkan Saiyidul-Hufaaz (Penghulu bagi penghafaz Al-Quran).
Sahabat-sahabat semuanya menghafaz Al-Quran. Ada di antara mereka yang
menghafaz seluruh Al-Quran, dan ada di antaranya yang menghafaz sebahagiannya
sahaja. Bagi setiap orang Islam dikehendaki menghafaz Al-Quran
sekurang-kurangnya cukup untuk dibaca di dalam solat.
Menghafaz Al-Quran bukan bermakna mengingat
ayat-ayatnya sahaja, malah ia mempunyai maksud yang lebih daripada itu.
Tidak ada bahasa lain yang dapat menterjemahkan perkataan Hafaz atau (hifz)
dalam bahasa Aarab. Hifz dari segi bahasa bermaksud menjaga,
dan memelihara. Justeru, orang yang menghafaz Al-Quran ialah orang yang
memelihara Al-Quran daripada hilang. Ia menyimpannya di dalam dada, dan
ia membacanya selalu supaya tidak lupa dan tidak hilang.
Menghafaz bukan bermaksud mengingat sahaja,
walau pun mengingat itu satu daripada unsur menghafaz. Menghafaz
bermaksud menjaga, mengulang dan menghayati. Proses menghafaz bermula dengan
membaca dan mengulang. Yang telah lekat di dalam dada itu dijaga supaya
tidak hilang. Caranya ialah juga dengan selalu mengulang-ulang bacaan.
Menghayati maksud ayat-ayat yang dibaca itu tidak dapat dilakukan kecuali
dengan memahami maknanya. Dan ini juga merupakan satu aktiviti yang perlu
diambil perhatian.
"Sesungguhnya
Al-Quran ini menunjukkan ke jalan yang paling lurus dan
memberi berita gembira kepada orang mukmin yang mengerjakan
amal soleh, bahawa bagi mereka ganjaran yang besar". Surah Al-Isra 9.
"Sesungguhnya orang-orang yang membaca
kitab Allah dan mendirikan solat serta membelanjakan daripada
rezeki yang Kami kurniakan kepada mereka secara rahsia atau
secara terang, sedangkan mereka mengharapkan perniagaan yang
tidak akan binasa (pahala yang bekekelan), nescaya Allah
akan menyempurnakan kepada mereka ganjaran yang patut
mereka dapat, malah menambahkan lagi kepada mereka
beberapa kelebihan. Sesungguhnya Dia (Allah) Maha
Pengampun lagi amat bersyukur". Surah
Fatir 29-30.
"Sesiapa yang membaca satu huruf daripada
kitab Allah Ta'ala, maka baginya satu kebajikan, dan satu
kebajikan itu digandakan dengan sepuluh kali ganda. Aku
tidak mengatakan Alif, Lam, Mim itu
satu huruf, tetapi, Alif satu
huruf, Lam satu huruf
dan Mim satu
huruf".
Riwayat Ibnu Mas'ud.
Abu Umamah al-Bahili r.a. meriwayatkan
dengan katanya: "Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud: "Bacalah Al-Quran, kerana sesungguhnya
ia akan datang di hari Kiamat memberi syafaat kepada pembacanya"
Membaca Al-Quran bukan sahaja mendapat pahala
dan menjadi syafaat di dalam kubur dan juga di hari Akhirat, tetapi ia juga merupakan
ubat dan penawar serta rahmat bagi seluruh kaum muslimin. "Dan
Kami turunkan sebahagian daripada ayat-ayat Al-Quran itu menjadi penawar dan
rahmat bagi orang mukmin". Surah Isra 82.
Fadhilat Al-Quran bukan sahaja kerana
membacanya, malah mendengarnya pun mendapat banyak manfaat. Antaranya
ialah seperti yang disabdakan oleh Nabi s.a.w. yang bermaksud: "Sesiapa
yang mendengar (bacaan) satu ayat dari kitab Allah (Al-Quran), maka
ayat itu menjadi nur (cahaya) baginya". Riwayat Ibnu Abbas r.a.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan